Trailers Rijbewijs BE
BE-Trailer / 3500plus systeem / Shortclick
Shortclick: star- of kortgekoppelde trailer
Gesloten truck of open truck
Het LMJ type “Shortclick” is een éénassige uitvoering, star gekoppelde trailer en vormt één geleed voertuig met de motorwagen. De Shortclicks worden met een koppelplaat achterop het motorvoertuig gekoppeld, zodat de wagen er uitziet als een bestelwagen met dubbele achteras. De verbinding tussen trekker en trailer is immers star, wat bijzonder handig is als er bijvoorbeeld achteruit moet worden gemanoeuvreerd. De totaal toegelaten massa van deze wagen is 7 ton, wat zich in een laadvermogen van ong. 3 ton vertaalt. Het voordeel is dat dit voertuig met een BE rijbewijs kan worden bestuurd. Een ander voordeel is het feit dat een motorwagen verschillende laadbakken ter plaatse kan brengen; open, gesloten, huif, kipper en maatwerk. De ombouw aan het motorvoertuig is erg beperkt.
De voordelen van deze combinatie:
- TTM combinatie gewicht: 7.000 kg.
- Rijbewijs voor deze combinatie: BE.
- Laadvermogen: tot ongeveer 3.000 kg.
- Multifunctioneel: 1 trekkend voertuig met verschillende laadbakken mogelijk.
3500PLUS Systeem of onderstellen
3500PLUS Systeem: meer lading met een BE-rijbewijs
Om het maximale brutogewicht van een lichte bakwagen te verdubbelen van 3.500 naar 7.000 kilo is het 3500PLUS Systeem ontwikkeld. Het voordeel van het systeem is meer laadvermogen en laadvolume. En, je mag erin rijden met een BE-rijbewijs.
https://be-combi.nl/be-combi-plus-systemen#general
Het 3500PLUS Systeem is feitelijk een kortgekoppelde trekker-opleggercombinatie met het uiterlijk en rijgedrag van een lichte bedrijfswagen.
Laadvermogen tot 3.000 kilo
Voor het 3500PLUS Systeem geldt een laadvermogen van 2.500 tot 3.000 kilo, afhankelijk van het type en afmetingen van de laadbak. Het systeem maakt baklengtes mogelijk tot wel 5,5 meter. BE-Combi is merkonafhankelijk en is te bouwen op elke achterwiel aangedreven lichte bedrijfswagen.
Hoe het werkt
De open of gesloten laadbak wordt niet rechtstreeks op de chassis-cabine gemonteerd maar is een op maat gemaakt opleggerchassis. De chassis-cabine is daarvoor voorzien van een subframe met een koppelschotel, waar de één-assige oplegger op wordt vastgezet. Doordat deze oplegger, net als het trekkend voertuig, een wettelijk gewicht heeft van 3.500 kilo, komt het combinatiegewicht op 7.000 kilo.
Het aan- en afkoppelen van de combinatie
Als ondersteuning voor uw werkplaats, heeft BE-Combi twee video-animaties gemaakt die met een eenvoudig stappenplan het aan- en afkoppelen van de combinatie tot een aantal simpele handelingen terugbrengt. U bespaart hierdoor kostbare tijd bij het aan- en afkoppelen van de combinatie. De algemene handleiding geeft informatie over preventief- en regulier onderhoud.
Aankoppelen van de combinatie
Afkoppelen van de combinatie
BE Opleggers
LMJ construct levert diverse soorten opleggers; enkel- of dubbelassige. De opleggers zijn luchtgeremd. Luchtvering is een optie. Gesloten opleggers met laadklep, schuifzeilopleggers, autotransporters en semi-dieplader zijn leverbaar.
BE Trailer
De BE-trailer is geen gewone oplegger maar in een lichtere uitvoering. Opbouw uitvoeringen in open, gesloten, huif, koel, frigo en ook maatwerk zijn mogelijk.
De BE-oplegger zit vast via een kingpen op een trekker (een licht bedrijfsvoertuig dat getransformeerd is naar een trekker). Deze combinatie zorgt voor een optimale wendbaarheid, een betere gewichtsverdeling, meer stabiliteit en dus een verhoogde veiligheid en rijcomfort. Er zijn combinaties mogelijk van MTM van 8,5 en 7 ton in functie van het behalen van uw BE-rijbewijs.
LMJ kan BE-trailers leveren met één of met een dubbele achteras.
Gamma LMJ BE-Trailers
Overzicht van het beschikbaar aanbod LMJ bedrijfsvoertuigen voor rijbewijs BE, en met een MTM van 7 of 8,75 ton.
Diverse uitvoeringen mogelijk, tandemaanhangwagen, schamelaanhangwagen, opleggers 1 of 2 assen, star gekoppeld of draai/wendbaar. Leverbaar in chassis uitvoering of naar keuze met opbouw (open/gesloten/huif) en met tal van opties (laadklep, …).