Kempense Plintencentrale rijdt met allereerste aluminium trailer
Het gaat hard voor Yannick Van de Cruys, zaakvoerder van Kempense Plintencentrale bvba uit Beerse. Eind vorig jaar richtte hij het bedrijf op, de eerste maanden van dit jaar investeerde hij in z’n productielijn, en nu rijdt hij rond met de allereerste aluminium trailer in België om klanten te beleveren.
De Kempense Plintencentrale is gespecialiseerd in het verzagen van plinten en listels uit keramische tegels en natuursteen voor tegelhandelaars en tegelzetters. “Ik was zelf 10 jaar actief als tegelzetter toen een bedrijf uit Beerse dat plinten zaagde, ermee stopte. We deden een marktonderzoek en het was duidelijk dat we op deze kar moesten springen. Normaal gezien worden plinten ook bij de buitenlandse tegelfabrikanten geproduceerd, maar om sneller in te spelen op specifieke vragen van klanten, willen onze professionele klanten een lokale speler. Eind vorig jaar hebben we het bedrijf opgestart, de eerste drie maanden van het jaar hebben we onze productielijn opgebouwd.”
Extra laadvermogen met aluminium trailer
Om de vloertegels en keramische plinten te kunnen vervoeren, drong ook de investering in een multifunctioneel bedrijfsvoertuig zich op. “Het materiaal dat ik vervoer, is best zwaar. Ik heb een BE-rijbewijs, en dan zijn er niet veel mogelijkheden om zwaar materiaal te vervoeren. Ik was bereid om een CE-rijbewijs te behalen, maar gezien de administratieve rompslomp, de medische controles en de jaarlijks terugkerende opleidingen die daarmee gepaard gaan, ging ik op zoek naar een alternatief voertuig waarvoor een BE-rijbewijs voldoende was. Ik kwam terecht bij LMJ Construct in Turnhout. Carl Van Gorp legde me verschillende mogelijkheden uit, waaronder een trekker met trailer waarmee je, met een BE-rijbewijs behaald voor 2013, tot 8,750 ton totaal eigen gewicht kan trekken. Met een camionette en aanhangwagen kon ik 3 ton vervoeren, maar met de aluminium trailer die ik bij LMJ bestelde, kan ik net geen 5 ton laden. De aluminium trailer is immers veel lichter dan een stalen, wat 400 kg extra laadvermogen creëert en dat is mooi meegenomen. Je kan het vergelijken met een prof wielrenner hé: die bespaart ook op elk grammetje extra gewicht. Ik wil het vervoer van mijn plinten en tegels immers zo rendabel mogelijk organiseren.”
Eenvoudig af te koppelen
De Kempense Plintencentrale heeft nog niet zoveel klanten dat er elke dag zwaar materiaal vervoerd moet worden. “Momenteel transporteren we 1 à 2 dagen per week. Ik kan mijn trekker ook gebruiken voor m’n dagelijks woon-werkverkeer. Ik kan de aluminium trailer eenvoudig afkoppelen en vervangen door mijn aanhangwagen met kipfunctie voor het vervoer van steenpuin. Zo heb ik met één trekker drie bedrijfsvoertuigen, en rij ik met de combinatie die ik nodig heb.”
Makkelijk manoeuvreerbaar
“Mijn trailer is vrij simpel opgebouwd, zonder laadkleppen of schuifzeilen, net om zoveel mogelijk laadvermogen te hebben. De open trailer is bovendien ook veel makkelijker manoeuvreerbaar dan bijvoorbeeld een gesloten camionette, waarbij je op de spiegels moet rijden. Ik kijk nu gewoon over m’n trailer en heb veel meer overzicht. Hij draait ook kort, wat het rijgemak verhoogt.”
Aluminium trailer van LMJ Construct
De aluminium trailer wordt door LMJ Construct exclusief in de Belgische markt ingevoerd. Het bedrijf uit Turnhout werkt hiervoor samen met het Poolse Konar. Die firma is internationaal gekend voor de bouw van trailers met huifopbouw, specifiek expeditievoertuigen bestemd voor volumetransport. De voertuigen van Konar zijn vooral in de Scandinavische landen erg in trek.